Общинска избирателна комисия Несебър


РЕШЕНИЕ
№ 243
Несебър, 29.01.2024

ОТНОСНО: Предсрочно прекратяване на пълномощията на кмет на кметство с. Баня, общ. Несебър, обл. Бургас

В Общинска избирателна комисия – Несебър, е постъпило писмо с изх. № 05/15.01.2024 г. от Председателя на Постоянната комисия по ЗПК при Общински съвет – Несебър, към който е приложен доклад на комисията от проведено заседание на 09.01.2024 г. относно проверка на регистъра на декларациите за несъвместимост по чл. 49, ал. 1, т. 1 от ЗПК на общинските съветници и кметове и имущество и интереси по чл. 49, ал. 1, т. 2 от ЗПК на избраните кметове. Писмото е заведено под номер № 253/16.01.2024г. във входящия дневник на ОИК - Несебър. В приложения доклад на Постоянната комисия по ЗПК при Общински съвет – Несебър е констатирано, че фактите, описани от Николай ********** Пандазиев, настоящ кмет на кметство с. Баня, в декларацията му за несъвместимост по чл. 49, ал. 1, т. 1 от ЗПК са недостоверни, тъй като при направена справка в Търговския регистър към датата на заседанието е установено, че Николай ********** Пандазиев е вписан като управител и едноличен собственик на капитала на „ТИ-АМО“ ЕООД, с ЕИК 147111581. На основание чл. 16, ал. 7 и ал. 9 от НОРИПДУКИ, този доклад, заедно с приложените към него договор за продажба на дружествени дялове от капитала на „ТИ-АМО“ ЕООД; протокол-решение от заседание на едноличния собственик на капитала на дружеството; декларация по чл. 49, ал.1, т. 1 от ЗПК на Николай ********** Пандазиев с вх. № 25 от 07.12.2023 г.; справка от ТР към 08.01.2024 г., е изпратен на ОИК-Несебър по компетентност.

С Решение № 242/19.01.2024 г. Общинска избирателна комисия – Несебър е открила административно производство по установяване на несъвместимост на Николай Илиев Пандазиев, настоящ кмет на кметство с. Баня, изразяващо се в това, че в едномесечен срок от полагането на клетвата, последният не е предприел необходимите действия за прекратяване на дейността му като управител и едноличен собственик на капитала на „ТИ-АМО“ ЕООД, с ЕИК 147111581 и/или за освобождаването му от заеманата длъжност, както и да уведоми писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия, като на последния е предоставена възможността, тридневен срок, считано от датата на получаване на уведомлението, да подаде възражение срещу така направените констатации.

В срока по чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА Николай Илиев Пандазиев е депозирал възражение, заведено под № 254/25.01.2024 г. по входящия дневник на ОИК – Несебър, в което навежда твърдения, че още на 01.12.2023 г. е продал дружествените си дялове от капитала на „ТИ-АМО“ ЕООД и бил освободен като управител, но едва на 09.01.2023 г. разбрал, че все още фигурирал като управител и едноличен собственик на капитала на посоченото дружество, тъй като за отразяването на тези обстоятелства в търговския регистър било необходимо документите да бъдат заверени пред нотариус, след което незабавно предприел необходимите действия в тази насока. В тази връзка и изтъква доводи, че към датата на образуване на административното производство (19.01.2024 г.) вече бил заличен като управител и едноличен собственик на капитала на „ТИ-АМО“ ЕООД, като допълнително излага аргументи, че дружеството не е извършвало търговска дейност през последните пет години и реално от избирането му за кмет не е извършвал търговска дейност, нито действия по управление на дружеството, а само формално фигурирал като негов едноличен собствени и управител. В подкрепа на тези фактически твърдения Николай Пандазиев е представил договор за покупко – продажба на дружествени дялове от капитала на „ТИ-АМО“ ЕООД и протоколно решение на едноличния собственик на капитала на дружеството.

От правна страна кметът на кметство с. Баня счита, че в случая следва да намери приложение Решение № 13/24.09.2020 г. по к.д. № № 5/2020 г. на Конституционния съд на Република България, според което предсрочното прекратяване на правомощията на кметовете не настъпва автоматично, а следва да се вземат в предвид многобройните смекчаващи обстоятелства, като всеки отделен случай подлежи на индивидуална преценка от съответния компетентен орган, като за тази цел трябва да бъде извършена подробна и съдържателна преценка на обстоятелствата за всеки конкретен случай. Поради тази причина и считайки, че допуснатото от последния нарушение не е умишлено, а пропуск от незнание, което не е довело до каквито и да било последствия, Николай ********** Пандазиев моли Общинска избирателна комисия – Несебър да откаже прекратяване на пълномощията му като кмет на кметство с. Баня.

Общинска избирателна комисия – Несебър, след като съобрази данните съдържащи се в доклада на Постоянната комисия по ЗПК при Общински съвет – Несебър, възраженията на Николай Пандазиев и събраните в откритото административно производство доказателства, включително и тези след извършена служебна справка на публично достъпната ИНТЕРНЕТ – страницата на Търговския регистър при Агенция по вписванията /htpps://portal.registryagency.bg/, констатира следното:

Еднолично дружество с ограничена отговорност „ТИ-АМО“ ЕООД е регистрирано с Решение № 1/18.12.2006 г. по ф.д. № 4077/2006 г. по описа на Окръжен съд – Бургас с едноличен собственик на капитала и управител Николай ********** Пандазиев. Същото е пререгистрирано в търговския регистър към Агенцията по вписванията на 15.10.2010 г. по реда на § 4 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. С Решение № 235/06.11.2023 г. на ОИК - Несебър Николай ********** Пандазиев е обявен за избран на кмет на кметство с. Баня, общ. Несебър, обл. Бургас. С протоколно решение с нотариално удостоверяване на подписите и съдържанието на документа, извършено на 10.01.2024 г. от нотариус Симеон Илиев с район на действие Районен съд – Бургас, Николай **********Пандазиев е освободен като едноличен собственик е освободен като едноличен собственик на капитала и управител на „ТИ-АМО“ ЕООД, а с договор, заварен на същата дата, последният е прехвърлил и притежаваните от него дялове от капитала на дружеството.

Съобразно разпоредбата на чл. 38, ал. 4 от ЗМСМА пълномощията на същия са възникнали на 09.11.2023 г., когато е положил клетва пред Общински съвет – Несебър, видно от подписания от последния клетвен лист. Съгласно чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА за кметовете на кметства е налице забрана да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат контрольори, управители или прокуристи в търговски дружества, търговски пълномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски за времето на мандата им. Съобразно ал. 3 на същата разпоредба лицата, избрани за кметове на кметства следва в едномесечен срок от датата на полагането на клетвата да предприемат действия за прекратяване на тази си дейност и да уведомят за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия. В конкретния случай тези действия е следвало да бъдат предприети до 09.12.2023 г., когато е изтекъл предвиденият в чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА едномесечен преклузивен срок, което не е било сторено от кмета на кметство с. Баня. В този смисъл и Общинска избирателна комисия – Несебър не споделя доводите на Николай ********** Пандазиев, залегнали в депозираното от него възражение, че действия по прехвърляне на дяловете от капитала на посоченото дружество и освобождаването му като управител били предприети на 01.12.2023 г., но последният е пропуснал да завери последните пред нотариус, а сторил това едва през м. януари 2024 г. Съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 2 от ТЗ прехвърлянето на дружествени дялове се извършва с договор, сключен в предвидената за това особена форма за действителност – писмена, с нотариално удостоверяване на подписите и съдържанието. Същата форма за действителност е предвидена и за решенията на едноличния собственик на капитала за прехвърляне на дялове, приемане на нов съдружник и избор на управител съгласно чл. 137, ал. 4 във връзка с ал. 1, т. 2 и 5 от ТЗ, освен ако в учредителния акт не е предвидено друго (което изключение, според действалия към 09.12.2023 г. учредителен акт на „ТИ-АМО“ ЕООД, не е налице), като съгласно чл. 137, ал. 5 от ТЗ неспазването на тази форма води до нищожност на приетите решения. В правната теория и съдебната практика изрично се приема, че нищожните сделки се считат за несъществуващи в правния мир, поради което и следва да се приеме, че на 01.12.2023 г. от страна на кмета на кметство с. Баня не са били предприети действия за освобождаването му като едноличен собственик на капитала и управител на посоченото по-горе юридическо лице. Ето защо като извършени за първи път следва да се считат действията, изразяващи се в явяването на Николай ********** Пандазиев пред нотариус Симеон Илиев с район на действие Районен съд – Бургас за удостоверяване на подписите и съдържанието на протоколното решение за освобождаването му като управител и договора за прехвърляне на дружествени дялове. Видно от положения върху посочените документи щемпел на нотариуса, това действие е осъществено на 10.01.2024 г., т.е. повече от един месец след изтичане на срока по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА. В случая е ирелевантно, че към 19.01.2023 г. (датата на откриване на административното производство от Общинска избирателна комисия – Несебър) Николай ********** Пандазиев вече не фигурирал като едноличен собственик на капитала на „ТИ-АМО“ ЕООД (заличаването му като такъв в търговския регистър е заявено на 10.01.2024 г. и вписано на 16.01.2024 г., видно от данните от ИНТЕРНЕТ – страницата на Търговския регистър при Агенция по вписванията). От значение в случая е единствено обстоятелството, че до 09.12.2023 г. кметът на кметство с. Баня не е предприел всички зависещи от неговата воля действия по отстраняване на пречките за заемане на посочената длъжност.

 На следващо място няма спор, че в срока по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА Николай ********** Пандазиев не е уведомил нито Общинска избирателна комисия – Несебър, нито председателя на Общински съвет – Несебър (видно от писмо изх. № 043/22.01.2024 г. на Общински съвет – Несебър) за наличието на начална несъвместимост за заемане на длъжността кмет на кметство с. Баня и за предприемането на действия по освобождаването му като управител и едноличен собственик на капитала на „ТИ-АМО“ ЕООД.

Съгласно мотивите на цитираното по-горе Решение № 13/24.09.2020 г. по к.д. № № 5/2020 г. на Конституционния съд на Република България, текстът на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА не поражда съмнения относно своето съдържание и смисъл. Той задължава лицето, което при избирането му за кмет заема длъжност или осъществява дейност по ал. 1, да изпълни три кумулативно предвидени изисквания: да предприеме необходимите действия за прекратяването на дейността и/или за освобождаването му от заеманата длъжност; да уведоми писмено за това председателя на общинския съвет; да уведоми писмено за това общинската избирателна комисия. В текста не е посочено като изискване "необходимите действия" да са породили крайния си резултат и да са настъпили свързаните с тях правни последици. Разпоредбата изисква тези действия "да бъдат предприети", т.е. да бъде демонстрирана категорично волята на лицето, намиращо се в състояние на несъвместимост, да приведе положението си в съответствие със законовите изисквания. Така евентуалните негативни последици от неизпълнението на задължението би следвало да настъпят само при неосъществяването на факти, които са под контрола и във властта на задължения субект, а не са в зависимост от външни фактори. Изискването за кумулативност за извършването на посочените в чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА действия е последователно възприето и в практиката на Върховния административен съд след постановяването на посоченото решение на Конституционния съд, обективирана в следните съдебни актове: Решение № 1413 от 3.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 3097/2020 г., III о., Решение № 8880 от 27.07.2021 г. на ВАС по адм. д. № 4099/2021 г., III о., Решение № 10561 от 19.10.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5370/2021 г., III о., Решение № 9381 от 8.09.2021 г. на ВАС по адм. д. № 3165/2020 г., III о. и редица други.  В разглеждания случай кметът на кметство с. Баня не е извършил нито едно от така посочените действия в преклузивния срок по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, а предприемането им едва след изтичането на този срок не е в състояние да санира допуснатото от последния нарушение.

Относно направеното от Николай Пандазиев възражение, че „ТИ-АМО“ ЕООД не било извършвало търговска дейност за последните пет години и в момента не извършва дейност, Общинска избирателна комисия – Несебър намира, че последното е без правно значение, тъй като нормата на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА въвежда изискване за предприемане на действия за отстраняване на обстоятелствата, представляващи начална несъвместимост за заемане на длъжността кмет на кметство, без да държи сметка дали дадено търговско дружество, чийто управител е кметът, реално осъществява търговска дейност и не предвижда изключение така предписаното правило за поведение. Същата има формален характер и нейната цел е да предотврати всякакви възможности за възникване конфликт на интереси и злоупотреба с власт от страна на визираните в разпоредбата лица. Същата изключва съвместяване на функциите на кмет на кметство с извършване на търговска дейност и с представителни и управленчески права в търговски дружества. В този смисъл е и практиката на Върховния административен съд по прилагане на изборното законодателство, изразена в Решение № 1413 от 3.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 3097/2020 г., III о.

Що се отнася до изтъкнатите от Николай Пандазиев аргументи, че допуснатото от него нарушение не било умишлено, а се дължало не незнание и не било довело до каквито и да било последствия, то Общинска избирателна комисия - Несебър намира, че същите не могат да бъдат споделени. Незнанието на закона не съставлява извинителна причина, още повече за лица, заемащи публични длъжности. В този смисъл е и практиката на Върховния административен съд, обективирана в Решение № 4768 от 14.04.2021 г. на ВАС по адм. д. № 6303/2020 г., III о. и Решение № 4403 от 14.04.2020 г. на ВАС по адм. д. № 1336/2020 г., III о., където е изрично посочено, че неизпълнението на конкретното задължение по л. 41, ал. 3 от ЗМСМА, след като кандидатът за кмет е длъжен да познава закона и основанията за несъвместимост още преди заемане на длъжността, води за последица предсрочното прекратяване на мандата му.

С оглед така направените констатации Общинска избирателна комисия – Несебър намира, че настоящия кмет на с. Баня не е предприел предписаните в закона действия за освобождаването му като управител на еднолично дружество с ограничена отговорност „ТИ-АМО“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Бургас, ж.к. „Славейков“, бл. 37, вх. 7, ет. 5, с ЕИК 147111581 в преклузивния едномесечен срок по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, който е изтекъл на 09.12.2023 г., като в същия срок и не е уведомил за това председателя на Общински съвет – Несебър и ОИК – Несебър. Това негово бездействие не е в зависимост от външни фактори (като например заболяване, форсмажорни обстоятелства и други), а се дължи изцяло на факти, които са били в негова власт под неговия контрол.

Съобразно чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА пълномощията на кмет се прекратяват предсрочно при неизпълнение на задължението му по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, а именно – да предприеме в установения от цитираната разпоредба едномесечен срок действия по освобождаване му като управител на търговско дружество и да уведоми ОИК – Несебър и председателя на общинския съвет за това. Поради тази причина и Общинска избирателна комисия – Несебър намира, че са налице законовите предпоставки Николай ********** Пандазиев да бъде освободен като кмет на кметство с. Баня, общ. Несебър, обл. Бургас.

С оглед изложеното и на основание чл. 42, ал. 3 във връзка с чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА Общинска избирателна комисия - Несебър

 

Р Е Ш И :

 

ПРЕКРАТЯВА ПРЕДСРОЧНО пълномощията на НИКОЛАЙ ********** ПАНДАЗИЕВ с ЕГН: ********** като кмет на кметство с. Баня, общ. Несебър, обл. Бургас.

Настоящото решение подлежи на оспорване пред Административен съд – гр. Бургас в седмодневен срок от обявяването му по реда на чл. 459 от Изборния кодекс.

На основание чл. 42, ал. 5, изречение първо от ЗМСМА препис от настоящото решение да се изпрати на Николай ********** Пандазиев с ЕГН ********** и централните ръководства на партиите, представени в Общински съвет – Несебър, а именно – ПП „БЪЛГАРСКИ СОЦИАЛДЕМОКРАТИ”, ПП „МОРЕ”, ПП „БЪЛГАРСКИ СЪЮЗ ЗА ДИРЕКТНА ДЕМОКРАЦИЯ”, ПП „Съюз на свободните демократи“, ПП „Земеделски съюз „Александър Стамболийски“ и КП „ЛЕВИЦАТА!”.

В тридневен срок от влизане в сила на настоящото решение препис от същото да се изпрати на Централна избирателна комисия – гр. София и Председателя на Общински съвет – Несебър.

Препис от решението да се изложи на информационното табло на Общинска избирателна комисия – Несебър в сградата на общинска администрация: гр. Несебър, ул. „Еделвайс” №10 и да се публикува на интернет страницата на комисията.

 

Председател: Стоян Златинов Златинов

Секретар: Веселин Михайлов Радев

* Публикувано на 29.01.2024 в 15:11 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 243 / 29.01.2024

    относно: Предсрочно прекратяване на пълномощията на кмет на кметство с. Баня, общ. Несебър, обл. Бургас

  • № 242 / 19.01.2024

    относно: Писмо изх. № 05/ 15.01.2024 г. от Председателя на Постоянната комисия по ЗПК при Общински съвет - Несебър

  • № 241 / 09.11.2023

    относно: Разглеждане на заявление от избран за общински съветник за отказ да встъпи в правомощията си и за заличаването му от кандидатската листа

всички решения